tirsdag den 26. januar 2010

Fagklassegymnasium

Jeg blev inspireret til dette indlæg, da jeg læste Stranges kommentar til billedet i går, hvor han - så vidt jeg husker - tager fejl af placeringen af tysklokalerne. Det var Engelsk 1 og Engelsk 2, der lå, hvor biblioteket nu ligger, hvorimod Tysk 1 og 2 lå, hvor administrationen nu er placeret. Jeg skal finde en tegning, som kan be- eller afkræfte dette.

Men mere vigtigt er den kendsgerning, der afspejles i, at der var 2 tysklokaler, 2 engelsklokaler og 2 fransklokaler. I begyndelsen af halvfjerdserne havde alle gymnasieelever fransk i 3 år, hvorimod matematikerne kunne vælge mellem engelsk og tysk i et eller to år. Det var altså en ganske anden situation med sprog dengang end nu, hvor alle skal have engelsk i mindst 2 år i gymnasiet. Sprogfagene er efter gymnasiereformen blevet voldsomt reduceret.

Gymnasiet er altså bygget oprindeligt som et fagklassegymnasium, hvor man i princippet underviste i et bestemt fag i et faglokale. Det har dog altid været lidt af en illusion.

Men jeg vender tilbage til dette emne, når jeg har fundet en plan over skolen før ombygningen frem.

1 kommentar:

  1. Det kan såmænd godt være, at jeg husker forkert. Dengang var jeg ikke tysklærer, men historie og "russisklærer", så jeg kom ikke meget derovre.

    SvarSlet