onsdag den 20. januar 2010

Nye tider


Ungdomsoprøret! 1968! Venstreorienteret! osv. Mange myter eksisterer om denne periode, som mange har travlt med at fraskrive sig. Jeg selv blev ansat i 1968 - og ja, jeg havde langt hår. Jeg afskaffede, at mine elever skulle rejse sig, når jeg kom ind i klassen, og at de skulle sige De og hr. til mig. Det var ikke voldsomt revolutionerende, men alligevel symptomatisk for et gradvist ændret forhold mellem lærere og elever - en ændring som jeg satte pris på.

Men en del 'traditioner' - hvis man kan kalde dem det på en 9-år-gammel skole - stod for fald i disse år, som det kan ses i avisudklippet ovenfor, og snart var det slut med ungersvende med slips eller Dariosløjfer (som Henrik Strange i sit indlæg gør opmærksom på, at de hedder)  og piger, der sad pænt og ventede på at blive budt op til dans.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar