tirsdag den 23. februar 2010

Skolekomedier

Jeg vil i de næste måneder - afbrudt af andre indlæg! - forsøge at lave en kronologisk oversigt med kommentarer over skolekomedierne siden begyndelsen. Især de første har jeg en del problemer med at få helt styr på, men jeg håber, at mine tidligere kolleger, som har været på skolen på det tidspunkt: Henning Thomsen, Else Fynbo, Ib Søndergård, Ebbe Tørring, Mette Bendixen, Jørgen Mentz eller andre - hvis de skulle se denne blog - vil bidrage med detaljer og billeder. Også gerne på et senere tidspunkt.

Men før jeg kigger på skolens præstationer de følgende dage, vil jeg først finde nogle oplysninger om traditionen med skolekomedier, og derfor slår jeg op i Den store danske, hvor der står følgende:


skolekomedie, skoledrama, teaterforestilling med elever som optrædende. Skolekomedien sigtede oprindelig mod latinskoleungdommens tilegnelse af færdigheder i at føre sig og formulere sig. Teaterformen udgik af renæssancens humanistdrama, og indholdet blev især bibelske motiver. Skolekomedien fik en central placering ved Luthers og Melanchthons tilskyndelse til at bruge teatret i troskampen. I Danmark blomstrede den især i sidste del af 1500-t. Blandt forfatterne var rektor for katedralskolen i Ribe Peder Jensen Hegelund og præsten i Viborg Hieronimus Justesen Ranch. I de katolske områder stod jesuiterdramaet i 1600-t. som en avanceret udvikling af genren.


Også op gennem 1900-t. har det været almindeligt at lade skoleelever spille teater på deres skole, og afviklingen af årets skolekomedie er ofte en festlig tilbagevendende begivenhed med kammerater og forældre som publikum. Fra 1975 har drama været at finde blandt skolernes undervisningstilbud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar