søndag den 21. februar 2010

Skolens ledelse


Da jeg kom på skolen i 1968, bestod skolens ledelse af rektor, administrativ inspektor og en sekretær. Da jeg forlod skolen i 2008, var der en rektor, en vicerektor, 3 inspektorer og mindst 4 sekretærer - hvis jeg ellers kan tælle rigtigt.

Hvad viser det? Tjah, det er et svært spørgsmål. Dels er administrationen af en større skole mere omfattende, dels er der vel kommet mere bureaukrati i form af regler oppefra, og endelig er der sket et skift fra privatpraktiserende lærere til en mere central styrelse. Om dette er godt eller skidt, er der nok flere meninger om, men der er ikke nogen tvivl for mig, at situationen i 'gamle' dage var bedre, hvor alle lærere mere eller mindre var forpligtede til at deltage i mange opgaver, fordi man fik såkaldte 'præambeltimer' hvilket betød, at man fik et antal timer for det 'løse'. Men det er jo bestemt ikke noget, der ligger i tidsånden længere, hvor pædagogisk råd også er kraftigt svækket i forhold til det gamle lærerråd.

Nå, men hvad har det med billedet at gøre? Ikke meget, det viser Ole Carstensen til en juleafslutning, og han var på det tidspunkt en del af ledelsen som inspektor med ansvar for skemalægning.

1 kommentar:

  1. Tidligere blev mange beslutninger taget i Undervisningsministeriet eller i Nordjyllands amt. Det er nok noget af forklaringen på den administrative vækst. Når man flytter beslutninger væk fra centrale organer, kan man jo spare her, men det koster jo så lokalt.

    SvarSlet