tirsdag den 22. december 2009

Juleafslutning




På Mariagerfjord Gymnasium er der i dag juleafslutning. Det er der også på denne blog med hensyn til den lille konkurrence. Desværre er der ikke så mange bud på svar; jeg ved ikke, om det skyldes, at man ikke kender svarene, eller om man er for beskeden til svare. Jeg kan dog se på tælleren, at der har været et pænt antal besøgende både på bloggen og på hjemmesiden, og jeg håber, at begge dele kan udvikles de næste små to år, så klik ind engang imellem. Udvalget vil orientere om udviklingen her, og vi vil også meget gerne have nuværende og gamle elever til at byde ind med forslag.

Nå, men jeg skal jo til sagen: Mette, 3A, 1987 er kommet med nogle fortrinlige svar til nogle af opgaverne, så hun erklæres herved for vinderen af konkurrencen, og hvis hun vil sende mig sin fysiske adresse, så vil jeg lave en DVD/CD til hende med materiale fra denne blog, fra hjemmesiden og andet, der kunne have interesse for en gammel elev.

Jeg vil i den kommende tid besvare de spørgsmål, som ingen har besvaret, men jeg starter med nogle af de svar, der er kommet.

Mettes svar til de to billeder her er:
1. at dømme efter kjolerne, foregår den viste fest i dette årtusind. Dansetrinene er de samme som alle de andre år.


2. De stærke piger var på tur til Belfast.
Mvh, Mette, 3A, 1987

ad 1. Ja, der er sket noget med kjolerne, hvor de tidligere  for det meste var lejede i dyre domme, så er kjolerne nu mest 'hjemmelavede'. Så vidt jeg er orienteret, skulle billedet være taget i 2005 af Henrik Damsgård.

Les lanciers er jo en gammel tradition på gymnasierne, og der står bl.a. følgende i Wikipedia:

Les lanciers stammer oprindeligt fra Storbritannien, hvor den blev kaldt the lancers quadrilles. Dansen blev udviklet af John Duval i 1817, og blev meget populær i 1820'ernes England i forskellige former. En af disse udgaver af den oprindelige dans blev udviklet af Joseph Hart. Harts version nåede i 1850'erne Paris, hvor komponisten Mikel komponerede nye melodier til dansen. I 1860'erne nåede Harts version af dansen sammen med Mikels melodier til Danmark under navnet 'les lanciers', hvor dansen hurtigt blev populær i de højere sociale lag, hvorfra den bredte sig til resten af landet, blandt andet landets gymnasier, som tog dansen til sig som en årlig tradition. Med undtagelse af Hjørring Gymnasium, afbrød gymnasierne midlertidigt traditionen i 1970'erne. Siden da er traditionen blevet optaget igen.

ad 2. Ja 3c inkl. pigerne Mille og Katrine er på studietur i Belfast 2007, hvor der jo er mange vægmalerier, hvoraf nogle er meget voldelige. Pigerne er på billedet, som er taget af en af de andre fra klassen, i det protestantiske Shankill Road area, hvor de lige er gået igennem en såkaldt peace wall fra det katolske Falls Road område. Det er en stærk oplevelse at være der, hvor der for ganske nylig har været borgerkrigslignende aktiviteter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar