onsdag den 16. december 2009

Kend din skole - Bøger og kopier





I forlængelse af min beretning i går om AV-midler vil jeg i dag skrive om bøger og kopiering. Fra jeg startede på skolen - men også før den tid, da jeg selv var elev i Aalborg - var der mere eller mindre faste bøger til alle fag: antologien Falkenstjerne 1-3 i dansk var standard, og i mit andet fag engelsk var der også en fast kanon: antologien Two Centuries of English Poetry, Sherriffs Journey's End og et Shakespeare drama var standardlæsning. Det var nemt for lærerne, og som elev var det vel i grunden heller ikke så slemt, da de jo ikke kendte de pågældende værker.

Hvis man skulle have andre lyster, så var kopiering en vanskelig sag, da jeg startede på HG i 1968. Der var dog nogle duplikatorer med stencils, som man kunne skrive på med sin skrivemaskine, og der var forskellige metoder til at korrigere enkelte fejl. Når stencils så var skrevet på, så skulle de igennem enten spritduplikatoren eller sværteduplikatoren, og begge dele kunne nemt forårsage massivt papirspild, da papiret satte sig fast, og man kunne få diverse farver fra materialet på sine fingre og på sit tøj, så det kunne være lidt af en beskidt affære.

Hvad med fotokopi? Jeg spurgte på kontoret, hvor kontordamen så lidt uforstående på mig, men hun kom så i tanke om, at der vist stod et apparat på toppen af en reol, som man kunne bruge i absolut nødsfald, da den var meget dyr i drift, der skulle jo specielt fotopapir til. Så i en del år var det duplikatormetoden, man brugte, dvs. man begrænsede det til det mindst mulige, i stedet holdt man sig til sine bøger.

Som bekendt har det ændret sig voldsomt i de forløbne år - over offset maskine til forskellige fotokopimaskiner, hvor de seneste modeller kan scanne og køre med stor hastighed, så lærerne kan møde lige før skolestart og alligevel nå at få fotokopieret til dagens forbrug, som jo er stort i disse tider.

Er det en god eller dårlig udvikling? Tjah, det er for mig et vanskeligt spørgsmål at besvare. Personligt har jeg aldrig brudt mig om at stå om morgenen og kopiere, så jeg har brugt alle mulige krumspring for at undgå det: gøre det efter skoletid eller i weekenden - eller ligefrem bare sende filerne til eleverne og fået dem til det.

Det er på samme tid godt og problematisk med de kopier. Det er selvfølgelig godt, at man har fået større valgfrihed, men omvendt så er kopier ofte grimme, og de bliver nemt krøllede og ulækre, og det bliver for nemt til brug og smid væk tankegang, hvis ikke man er meget omhyggelig. Man kan også nogle gange spørge sig selv, om valgfriheden er al det arbejde værd, som man påfører sig selv.


Jeg har og har haft meget kontakt med skoler især i Holland, England og USA, og i de lande er man meget langt væk fra vores tilstande; til gengæld har de meget fine lærebøger, som der er afsat penge til at forny. Jeg ville dog nødig selv skulle undvære at kunne bruge dagsaktuelt materiale med kort varsel, men jeg spørger tit mig selv, om det ikke var bedre at begrænse brugen af fotokopier til fordel for bøger, men som verden ser ud i den danske gymnasieskole i dag, er det nok et hult, retorisk spørgsmål.

Dagens spørgsmål: Hvad er din holdning til spørgsmålet om det store forbrug af fotokopier?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar